Potenciál digitalizace ve výrobním procesu vstřikování plastických hmot není ještě zdaleka vyčerpán. Nadine Despineux, výkonná viceprezidentka pro digitální řešení a služby u společnosti KraussMaffei, hovoří o příležitostech a řešeních, jež jsou k dispozici pro využití výhod Průmyslu 4.0 a pro vytvoření měřitelné přidané hodnoty pro zákazníka. Převratnou roli v těchto souvislostech hraje umělá inteligence.
Rozhovor s Nadine Despineux, Executive Vice-President Digital & Service Solutions
TEXT KraussMaffei
FOTOGRAFIE KraussMaffei
„Ve společnosti KraussMaffei je orientace na zákazníka ústředním bodem digitalizace. Tento přístup využívá individualizovanou komunikaci se zákazníky podle cílových skupin nebo osob.“
Nadine Despineux
ahead
Jaký dopad má digitalizace na průmysl strojů na vstřikování plastických hmot? A jak změnila přístup k procesům vstřikování plastických hmot?
Nadine Despineux
Trend na našem trhu je takový, že tradiční rozlišovací charakteristiky, jako jsou např. cena nebo samotná technologie, jsou méně často uváděny jako kritické faktory při nákupu stroje. Poskytovatelé proto musejí aktivně vyhledávat nové diferenciační faktory, kde digitalizace hraje stále větší roli. Kritickým faktorem je v tomto procesu přechod z orientace na produkt k orientaci na zákazníka.
Máme velmi rozdílné typy kontaktních osob zákazníků s odlišnými zájmy. Existují různé cílové osoby v závislosti na tom, zda jednáme s vedoucím výroby, vedoucím údržby, finančním ředitelem nebo generálním ředitelem. Když vezmeme v úvahu všechny tyto faktory a vyvineme digitální služby uzpůsobené na míru ve spojení s našimi nejmodernějšími stroji, pomůžeme našim zákazníkům zlepšit ekonomiku jejich podnikání a tržní příležitosti. To z nás činí neocenitelného partnera pro spolupráci.
ahead
Můžete uvést konkrétní příklad z technologie vstřikování plastů, kde se tyto výhody digitalizace a orientace na zákazníka projevují?
Nadine Despineux
Nejlepším příkladem je náš digitální produkt socialProduction. Jedním z faktorů úspěchu je jasné zaměření na zákazníka a spolupráce se zákazníkem – v každé fázi od počátečního nápadu přes provozní testy až po optimalizaci produktu.
Pomocí produktu socialProduction je výrobní proces strojů na vstřikování plastických hmot průběžně monitorován patentovaným adaptivním procesem. Již v rané fázi jsou odhalovány relevantní anomálie a trendy v procesu na základě všech zjištěných údajů o stroji a jsou aktivním způsobem sdělovány prostřednictvím uživatelských oznámení. Parametry procesu jsou vlastníkem procesu vyhodnocovány zcela autonomně a bez předchozí konfigurace.
ahead
Ostatně se stále ještě nacházíme v počátečních fázích rychle postupující digitalizace. Stupeň vyspělosti, pokud jde o digitalizaci procesů vstřikování plastů, není zdaleka ještě jednotný. Jaká řešení nabízí společnost KraussMaffei?
Nadine Despineux
Máte pravdu v tom, že stupeň vyspělosti digitalizace v rámci různých technologií a aplikací stále ještě není jednotný. Jednou z výzev pro naše zákazníky je například skutečnost, že výrobní závody mají obvykle jednotné vybavení, protože od různých dodavatelů jsou nakupovány různé systémy. Proto musí být cílem dosáhnout určité harmonizace a standardizace rozhraní, aby systémy od různých výrobců a dodavatelů mohly spolu vzájemně interagovat a komunikovat.
„Iniciativy Euromap, které jsou založeny na jednotné architektuře OPC (OPC UA), poskytují nejmodernější a efektivní komunikační platformu se standardy definovanými napříč výrobci.“
Nadine Despineux
ahead
Jaké dveře, konkrétně řečeno, nyní digitalizace otevírá? Jaké konkrétní možnosti nabízí ve srovnání s minulostí?
Nadine Despineux
Digitalizace zvýšila rychlost, s jakou se trh mění. Ve své podstatě je KraussMaffei strojírenskou společností s dlouholetou tradicí, a tak tomu bude i v nejbližší budoucnosti.
Možnosti digitalizace však přinášejí nebezpečí, že tradiční strojírenské firmy budou muset konkurovat technologickým firmám z nesouvisejících oborů, konkrétně ze softwarového a internetového průmyslu. To znamená, že my – strojírenské firmy – musíme spojit své odborné znalosti v tomto sektoru se znalostmi, které máme v oblasti digitalizace. To nás dnes chrání před konkurencí datových společností tím, že přidáváme zákazníkům větší hodnotu, než jakou jsou schopny poskytnout čistě softwarové společnosti.
Digitální řešení již změnila podnikání v oblasti služeb ve strojírenství, například prostřednictvím řešení vzdáleného servisu. Do budoucna budou řešení založená na datech též základem pro řešení prediktivní údržby. Technologické předpoklady pro tento vývoj existují již v dnešní době.
ahead
S rostoucí digitalizací procesů vstřikování plastických hmot se zvyšuje také objem dat. Tato data obsahují velké množství informací, které v mnoha případech zůstávají na první pohled neodhaleny. Jakým způsobem je možno tyto informace začlenit do optimalizace procesů?
Nadine Despineux
Pracujeme na vytvoření uzavřeného cyklu pro neustálé zlepšování procesů a produktů. V prvním kroku je účelem těchto dat umožnit našim zákazníkům lepší provoz strojů s cílem maximalizovat produktivitu a dostupnost. Ve druhém kroku pak předáváme data o využití zpět do vývoje, abychom mohli naše stroje dále vylepšovat.
Zatřetí je zřejmé, že z těchto dat má prospěch obchodní oddělení, protože lépe rozumí potřebám zákazníků a může jim nabídnout řešení na míru. A konečně daný cyklus vede také k interní optimalizaci procesů zde ve firmě – například pro organizaci výjezdů techniků nebo pro plánování náhradních dílů.
ahead
Online podpora, vzdálený servis, rozšířená realita – tyto funkce se již značně rozšířily do jednotlivých oblastí. Jakých úspěchů dosáhla společnost KraussMaffei v této souvislosti?
Nadine Despineux
I naše digitální služby procházejí soustavným vývojem. Naše nejjednodušší úspěchy jsou úzce spjaty se stroji. Patří sem například smartAssist, náš mobilní audio a video komunikační systém s rozšířenou funkcí, který umožňuje servisním technikům zákazníka na místě přístup k našim odborným znalostem v dané oblasti a přístup k našim odborníkům v globálních centrech servisní podpory. Aplikaci je možno používat též s chytrými brýlemi k provádění dálkově řízené údržby.
V éře společenského odstupu je smartAssist přesně to, co naši zákazníci hledají. Dokonce kromě toho zkracuje čekací doby a prostoje a šetří peníze. Firmy měly během lockdownu více času na seznámení se s novými digitálními nástroji. Plány počítají s tím, že smartAssist bude v budoucnu rozšířen o další funkce rozšířené reality. Systém smartAssist je také vhodný jako startovací projekt pro proces spoluvytváření se zákazníkem a pro zahájení digitální transformace u zákazníků.
ahead
Jsme také svědky rychlého rozvoje umělé inteligence. Jakou roli hraje pro procesy vstřikování plastů?
Nadine Despineux
Pomocí inteligentních algoritmů můžeme odhalit anomálie, a tedy i potenciální přerušení procesu dříve, než dojde k jeho zastavení. To jsme rozpracovali do našeho nového digitálního produktu socialProduction.
„Na základě technologií umělé inteligence pak samočinně řízený adaptivní proces nepřetržitě monitoruje všechny dostupné procesní parametry stroje.“
Nadine Despineux
Nadine Despineux
V algoritmu jsou zakomponovány i znalosti společnosti KraussMaffei o procesech výroby plastických hmot. Systém detekce anomálií odhaluje anomálie ve výrobním procesu v rané fázi a aktivním způsobem tyto informace sděluje uživateli ve vyhrazeném chatu pro stroj. Tento včasný zásah zabraňuje nadměrnému zatížení a zbytečnému opotřebení konstrukčních částí nebo zastavení stroje – zcela autonomně, bez jakékoliv potřeby konfigurace.
Dalším požadavkem zákazníka je prediktivní údržba. Měření aktuálního stavu konstrukčních částí stroje nebo dokonce předvídání očekávané doby poruchy může zabránit neočekávaným odstávkám stroje. Údržbářská opatření jsou pak prováděna pouze v případě potřeby. Digitální technologie umožňují zaznamenávat procesní data s vysokým rozlišením, která je možno využít k podpoře vývoje matematických modelů opotřebení konstrukčních částí stroje.
„Odvětví strojírenství a systémového inženýrství převzalo klíčovou roli při snižování globálních emisí skleníkových plynů tím, že zlepšuje ekologickou stopu svých zákazníků pomocí sortimentu výrobků a služeb šetrných ke klimatu.“
Nadine Despineux
ahead
Nakonec si dovolíme určitou vizi do budoucna – jak bude vypadat odvětví technologie vstřikování plastických hmot a digitalizace za 20 až 30 let?
Nadine Despineux
Vize Průmyslu 4.0 a digitální transformace se již staly skutečností. Rozhodujícím faktorem úspěchu na této cestě je již po určitou dobu orientace na zákazníka. Standardizované a modulární stroje doplněné digitálními řešeními umožňují zákazníkům vysoce efektivní a zároveň flexibilní výrobu, a to až po výrobu jednotlivých prvků. To je podpořeno komplexní a integrující širokou nabídkou služeb.
Samotné strojírenské firmy budou mít svou výrobu klimaticky neutrální a více lokální, zatímco stroje, které vyrábějí, budou mít díky automatizaci a digitalizaci mnohem širší rozsah použití než v dnešní době.
Digitalizace a hyperkonektivita nám umožnily úspěšně kompenzovat nedostatek kvalifikovaných pracovních sil tím, že do strojů integrujeme ve stále větší míře vysoce inteligentní funkce umělé inteligence, které se samy regulují a optimalizují. Kromě výše uvedeného existují aplikace, které způsobují zastarávání určitých pracovních postupů a zároveň umožňují preventivní zásahy již v rané fázi.